Aký obvod pása je ideálny pre zdravie? - Program proti obezite
Loading...

Aký obvod pása je ideálny pre zdravie?

MUDr. Ivan Majerčák, I. Interná klinika LF a UNLP L. Pasteura Košice, Trieda SNP 1, Košice
Ambulancia: Vnútorné lekárstvo, kardiológia, obezitológia, Mudroňova 29, 040 01 Košice

Hmotnosť nie je podstatná

Takmer dve tretiny dospelých Slovákov, čiže jeden a pol milióna obyvateľov nad osemnásť rokov má nadváhu alebo dokonca obezitu. V rebríčku WHO (Svetovej zdravotníckej organizácie) sme sa spomedzi 53 krajín sveta ocitli v počte „tučných“ ľudí na nelichotivej ôsmej priečke. Väčšina obéznych si myslí, že na vine sú si oni sami. Myslia si, že majú slabú vôľu, keď nedokážu byť štíhli. Ale to je polopravda. Žijeme v „obezitogénnom“ prostredí. A aj keď sa naša genetika veľmi nezmenila a ostala rovnaká ako pred tisíc rokmi, náš organizmus je vybavený na prežitie v časoch minulých, kedy nebolo jednoduché zohnať jedlo.

To je aj dôvod, prečo si naše telo z prijatej stravy ukladá energiu vo forme tuku do zásoby na horšie časy. Potravy máme v súčasnosti dostatok, takže schopnosť, ktorá nám kedysi umožňovala prežiť, nás dnes zabíja. Obezita je nebezpečná choroba a treba ju liečiť u lekára.

Najčastejšie používaný vzorec, ktorý by mal určiť, ako ste na tom s hmotnosťou, je Index telesnej hmotnosti – BMI (Body Mass Index). Vypočíta sa vydelením hmotnosti v kilogramoch druhou mocninou výšky v metroch. Pokiaľ je výsledok väčší ako 25, máte podľa tabuľky BMI nadváhu, ak vám vyjde 30 a viac, patríte do kategórie obéznych. Index telesnej hmotnosti vám ale nepovie nič o tom, či vašu hmotnosť tvorí tuk, voda alebo nadbytok svalstva. Kulturista určite nebude mať BMI v optimálnom pásme, ale nemusí mať vôbec nadbytočný tuk. To, čo nás zabíja, je obvod pása, nie hmotnosť. Správne sa meria presne v polovici vzdialenosti medzi dolným okrajom rebier a vrcholom panvovej kosti. Ak chcete vedieť, ako ste na tom v tejto chvíli, odmerajte si obvod pása a výsledok vydeľte svojou výškou.

Tento údaj sa nazýva WHtR (waist-to-height ratio), čiže pomer pása a výšky) a je optimálny, ak vám vyjde výsledok do 0,5.

Jednoducho povedané: ak je váš pás menší ako polovica vašej výšky, nemáte rizikové množstvo nadbytočného tuku, ktorý vám skráti život.

Schudnúť dokáže takmer každý, ale liečba obezity nie je len o chudnutí, je predovšetkým o znížení obvodu pása a o jeho udržaní po ukončení liečby. Prax ukazuje, že väčšina ľudí, ktorým sa podarilo zhodiť nejaké kilá bez odborného poradenstva, ich mali do pol roka až do roka späť, plus niečo navyše. Naozaj, pri chudnutí je oveľa dôležitejší obvod pása, nie „zhodené kilá“. Pacientov, ktorí sa sústreďujú hlavne na kilá je veľa, niekedy sa celé roky sústreďovali len na to, aby si „liečili číslo na váhe“. Spôsobom? Každé ráno sa postavili na váhu a boli spokojní, keď im ručička ukázala nižšie číslo. Priznajte si, že tak občas robíte aj vy.

Dôležité je podčiarknuť, aj keď to väčšinu obéznych pacientov prekvapuje: hmotnosť nie je podstatná, podstatné je zbaviť sa nadbytočného tuku, ktorý máme uložený hlavne v bruchu spôsobom zníženia obvodu pása. Niektorí pacienti to pochopia hneď, niektorí sú zaskočení, protestujú, pretože prišli, aby mali čo najrýchlejšie menej kilogramov. Tak im hovorím: „Nefixujte sa na hmotnosť, stačí ak si dáte tabletku na močenie a hneď máte 2-3 kilá dole. Ak však znížite svoj obvod pása o 2-3 cm, ubudne z vás tuk a sami zistíte, že sa ľahšie zmestíte do šiat a bez problémov zapnete gombík na nohaviciach.“

Ďalším veľkým rizikom je skutočnosť, že ľuďom väčšinou súbežne klesá svalová aj tuková hmota a zákonite sa jedného dňa dostanú do pásma, keď ešte stále majú nadváhu, ale už nemajú dosť aktívnej svalovej hmoty na to, aby sa vedeli hýbať. Pri „liečení čísla na váhe“ prišli o svalovú hmotu. A zbytočne. Treba si uvedomiť, že liečbou pod odborným dohľadom lekára sa dá reálne dosiahnuť, aby 100 % toho, čo schudnete tvoril iba zásobný tuk. To znamená, že nás – lekárov nebude v ambulancii trápiť, ak sa pri pravidelnej kontrole ukáže, že hmotnosť sa za posledný mesiac nezmenila. Pacient nemusí schudnúť ani gram, ale lekár podľa diagnostiky zloženia organizmu zistí, že jeho telo nabralo kilogram aktívnej svalovej hmotnosti a má o liter vody viac ako mal v minulosti, čiže v skutočnosti schudol dva kilogramy tuku. A tento fakt je dobrou odpoveďou na liečbu.

Ideálny priemerný úbytok u našich pacientov sú 2 kilogramy tuku mesačne.

Pri takomto tempe dosahujú základný cieľ, ktorým je redukcia 10 % hmotnosti za 3 až 6 mesiacov liečby. Jednoducho povedané, ak to, čo robíte, robíte správne, malo by to byť vidieť „na nohaviciach“.

Životu nebezpečný je vnútrobrušný tuk. Kým tukové bunky napríklad na ženských bokoch nemajú žiadnu endokrinnú aktivitu, tukové bunky v bruchu vylučujú látky spôsobujúce choroby, ako sú cukrovka, rakovina, srdcový infarkt, porážka, cirhóza pečene a ďalšie. Kým tukové bunky napríklad na ženských bokoch nemajú žiadnu endokrinnú aktivitu, tukové bunky v bruchu vylučujú látky spôsobujúce spomínané ochorenia.

Nadváha a obezita teda vôbec nepredstavujú len estetický problém. Znamenajú hlavne to, že vaše zdravie je vo veľkom ohrození a vaša smrť je štatisticky bližšie, ako keby ste mali optimálny pomer pása a výšky.